יום שלישי, 29 בינואר 2008

קטלבל'ס מתוך מעריב

לא רק לגברים חסונים

אורי הירש, מייסד שיטת האימון קטלבל'ס (הנפת משקולות) בישראל, לא מאמין בחדרי כושר אלא באימונים לחיזוק השרירים בהם משתמשים הכי הרבה ביומיום

מיכל יעקב יצחקי 29/1/2008 7:55

לא בכדי מתקיפים את מתאמני הכושר מכל עבר מושגים כמו חיזוק מרכז הגוף, עבודה על השרירים המייצבים וגם ל"צריך להתייחס ברצינות לשיפור היציבה", יש מקום. ההכרה בחשיבותה של עבודה עמוקה בחיזוק השרירים המייצבים של הגוף הובילה להתפתחות שיטת האימון הפונקציונלי, שמטרתה להביא את הגוף לתפקוד טוב יותר בחיי היומיום. קטלבל'ס (Kettlebells), אימון באמצעות הנפת משקולת מיוחדת, היא אחת משיטות האימון התומכות באימון הפונקציונלי. אורי הירש, 38, מייסד אימון הקטלבל'ס בישראל ומתמחה בפילאטיס מכשירים, יוגה ושיפור יציבה, נחשף אל השיטה הזו לפני שנה, כשהשתתף בסמינר כושר של אימון פונקציונלי שהתקיים בקליפורניה. הירש: "עד היום היינו רגילים לחזק את שרירי הגוף על ידי כך שהיינו מחלקים את הגוף לקבוצות שרירים ומבודדים אותם. בקטלבל'ס הדגש הוא על שרשראות תנועה המפעילות במקביל את כל שרירי הגוף כיחידה אחת".

סוף עידן מכשירי הכושר? "העבודה בחדר הכושר מתאימה לבודי בילדרס הרוצים לנפח את שרירי הגוף. אני חושב שלאדם הרגיל אין מה לחפש שם. יש לא מעט מכשירים העובדים על שרירים, שבחיי היומיום לא תורמים לנו בכלל".משקולת הקטלבל'ס, ששימשה את עובדי הנמל ברוסיה כיחידת מדידה כבר בשנת 1704, מזכירה בצורתה כדור או פגז עם תוספת של ידית אחיזה, ומשקלה נע בין ארבעה ל-40 ק"ג. השימוש בה אינו מסובך, אך מצריך עבודה נכונה כדי שלא לגרום נזק. הירש: "מאחר שהמשקולת בעלת משקל רב, כל הנפה או טלטלה שלה מושכת את הגוף כלפי מטה ומוציאה אותו מאיזון. כדי לאזן את הגוף יש לגייס את כל שרירי היציבה, דבר הגורם להם לעבוד ללא הפסקה לאורך כל האימון".

לדייק את התנועה
מה מטרת האימון בשיטת קטלבל'ס? "עיקר העבודה כולל הנפת המשקולת בין הרגליים ומעל הראש. שימוש בכל מרכיבי הכושר הגופני (מהירות, גמישות, שיווי משקל, כוח וסיבולת) מוביל לשריפת שומנים גבוהה, לחיטוב והתארכות שרירי הגוף,

שיפור טווחי תנועה ושיפור היציבה. מאחר שהעבודה צריכה להתבצע בריכוז ובדיוק רב, האימונים תורמים מאוד לשיפור המיקוד והנחישות, דבר יעיל מאוד עבור ספורטאים, אבל לא רק להם".איך מלמדים את הגוף לעבוד כיחידה אחת? "עם היוולדנו מתפתחות בגופנו יכולות תנועתיות, שהיום אנו יודעים לחלקן לשבע תבניות תנועה. התבניות הבסיסיות ביותר הן כפיפה, פשיטה ופיתול של עמוד השדרה. בהמשך מתפתחות תבניות הדחיפה, המשיכה והכפיפה מעמידה לישיבה. התבנית התנועתית המורכבת ביותר היא ההליכה, שכוללת בתוכה גם את הריצה והטיפוס. באמצעות תרגילים מובנים עם הקטלבל'ס אנו עובדים על כל תבנית תנועתית, כשהמטרה היא להגיע לתנועה אחת הכוללת את כל התבניות".מה כוללת טכניקת השימוש בקטלבל'ס? "מתחילים בהנפה (swing) המתבצעת על ידי הרמת המשקולת מהקרקע תוך שימוש באגן ובישבן כמקור הכוח. בהרמה נכונה, הזרועות לא ירגישו את המאמץ. השלב השני הוא דחיקה למעלה המתבצעת על ידי הרמת המשקולת מגובה החזה אל מעל הראש, ולסיום משתמשים בזרועות כבמטוטלת, ומניפים את הקטלבל'ס מבין הרגליים עד לגובה הראש. החטיפה היא סוג נוסף של הנפה מתמשכת אשר בעקבותיה מתבצע סיבוב של המשקולת מעל פרק היד ב-360 מעלות".האם השיטה עוזרת בשיקום פציעות? "בהחלט כן, מאחר שהיא עובדת באופן אחיד על כל שרירי הגוף ומחזקת אותם. הקפדה על שלושה אימונים בשבוע תוביל לחיזוק השרירים האחוריים של הגוף, שרירי החזה וחגורת הכתפיים. בעקבות שיפור טווח התנועה והגמשת הגוף, אפשר למנוע פציעות".על מה צריך לשים דגש באימון? "העבודה מתבצעת עם משקולת אחת המוחזקת לרוב בשתי הידיים. חובה להקפיד על טכניקת עבודה נכונה ולכן בשלבים הראשונים, הדרכת מאמן מוסמך לקטלבל'ס היא הכרחית. מעבר לכך, כדי להגיע לתוצאות טובות, דיוק התנועה חייב להיות מושלם. התנועה צריכה להיות זורמת ולא נתקעת".

קישור לכתבה :

http://www.nrg.co.il/online/43/ART1/689/216.html

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

שרירי בטן - האם כפיפות בטן באמת יוצרות בטן שטוחה וחטובה?